حضرت آیت الله طالقانی به استادان دانشگاه تهران اعلام کردند

استبداد بین دانشگاهیان وجامعه روحانیت فاصله می انداخت

آیت الله طالقانی به استادان دانشگاه تهران گفتند:استبداد بین دانشگاهیان وجامعه روحانیت فاصله انداخت حضرت آیت الله طالقانی دیروز به جمع استادان عضو سازمان ملی دانشگاهیان ایران (دانشگاه تهران)که دردبیرخانه دانشگاه متحصین شده اندرفتند.

حضرت آیت الله طالقانی به پرسش درباره وضع زندگی محتصنین پرداخت پس ازتلاوت آیه ای ازقران خطاب به استادان گفتند.

ما سالها است که بادانشگاه ارتباط داریم واز سال 1320دربحبوحه جنگ بین الملل دوم ما به فکر ارتباط جامعه روحانیت با دانشگاهیان برآمدیم یکی از مشکلاتی که عوامل استبداد و استعماربرای ماپدید آورده بوداین بودکه سعی وکوشش داشت که بین این طبقه یعنی دانشگاهیان با جامعه روحانیت فاصله بیندازد.

این نه تنها ایجاد فاصله بود بلکه ایجاد تضا دو دشمنی نیز بود .از عوامل ناراحتی هایی که در زندگی برای من ایجاد شد بخاطر مبارزای بود که ما برای ازبین بردن این فاصله کردیم .

حضرت آیت الله طالقانی سپس درباره آیه ای که ازقران تلاوت کرده بودند گفتند :

((اگریک صفحه تاریخ قبل و بعدازاسلام رامطالعه کنیم خواهیم دید که چقدر فرق است بین حکومت قبل ازاسلام وبعدازاسلام کتاب آسمانی ما هدف نبوت را درچندآیه بیان می کند.

برای تنویر افکار تااخلاقیات انسان باید از انگیزه های پست غرائزوخوهای ناپاک اکتسابی پاک شود.ازرشد فکری وعلمی می گوئیم برای اینکه بهترین روشنگر هدفهای نهضت همه انبیاء به خصوص پیامبرعظیم الشان مااست.))

حضرت آیت الله طالقانی پس از تفسیر کامل آیه وروشن ساختن معنای لغت تزکیه درآن افزودند:

((این همه جنگها وخونها که ریخته شده است برای ایجاد یک اجتماع سالم است نه برای خوردن وارضاء غرایزحیوانی بلکه برای رشد فکری انسان وسیر اوبسوی کمال وتکامل . اگر مسائل اقتصادی راهم مطرح کرده اند برای این است که روابط اقتصادی سالم وسیله ای است برای رشد کامل انسان ها دریک نیروی فشرده مستعدغیر متناهی به طرف کمال یعنی کمال غیرمتناهی که آن را خدا مینامیم و همه قبول دارند .تنها اختلاف درلفظ است .

اول دانشگاهی ودانشگاه باید تصیفه شود واز هر چه ازمسائل توارثی که بذرهای علم رادر توده می خشکاتد باید پاک شود))

حضرت آیت الله درجای دیگری از سخنرانی خودگفتند )) دانشگاه به جای ان که خانه علم باشد خانه دربار شده است . دزدها بین لمللی نه تنها ثروتهای ما رابردند بلکه علمهای مارا هم از بین جوانان ربودند .))

آیت الله طالقانی آنگاه به نحوه تدریس وفراگیری علم دانش درمدارس وحجره های نمناک قدیمی اشاره کردند که بانبودن شرایط لازم چه دانشمندانی را پرورش می دادند وسپس گفتند:((درمحیط های ناپاک انسان بهر حال آسوده می شود .دانشگاه را از آلودگی هاپاک کنید دانشگاههاباید یک نمونه اخلاق باشد ودر روابط خود با انسانها نمونه ای از انسانیت وشرف باشد.

دانشگاه باید ازعناصر خود فروش که علم ودانش رابه ثمن بخش به خاطر مقام وپول می فروشند پاک شود.رژیم می خواهد همه چیز دراختیار او باشد .

انسانها وحتی فکر انسانها حضرت آیت الله طالقانی درپایان خطاب به استادان متحصن گفتند:امیدوارم تحصن شما منشاء یک حرکت ومبدا یک تزکیه کامل دردانشگاه باشد چشم امید ملت ایران به شما است . ماسعی می کنیم دانشگاه را تصویه کنیم عناصر مشکوک ،خود فروش را طرد کنیم وبرای ادراه دانشگاه ها افراد سالم وپاک را انتخاب کنیم.

           تنظیم وتفسیر ونگارش:رضامعصومی

      روزنامه اطلاعات ۱۸ دی ماه ۱۳۵۷


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : | | نویسنده : رضـــــا مـــعـــصـــومــی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پیروان
  • تراکتور دوسلاری
  • داده پردازی سیناد
  • بازار سی صد و سیزده